בעבר, חיפוש אחר טיסות זולות היה סוג של אומנות. נוסעים מנוסים ידעו לזהות את הדילים הטובים, להסתמך על עקרונות קבועים ולנצל את המערכת. היו כללים ברורים, שיטות שהתגלו מפה לאוזן וטריקים שהובילו לא פעם למחירים מפתיעים במיוחד. אלא שבשנים האחרונות עולם התעופה עבר שינויים דרמטיים בעיקר בגלל טכנולוגיה מתקדמת, שינויי תמחור והסתגלות של החברות לשיטות הישנות.
אז רגע לפני שאתם בונים על הטריקים הישנים קבלו 10 שיטות שחיפשו איתן טיסות בעבר, עבדו מצוין פעם, אבל היום פשוט כבר לא רלוונטיות:
1. חיפוש בטיסות יום שלישי לפנות בוקר
לאורך שנים הופצה השמועה שיום שלישי, במיוחד בשעות הלילה או הבוקר המוקדמות, הוא הזמן האידיאלי להזמין טיסות. הסיבה הייתה מבוססת על דפוסי פרסום של מבצעים מצד חברות התעופה. בפועל, בעידן של תמחור דינמי, אלגוריתמים בינה מלאכותית ומערכות הזמנות מתקדמות אין ליום ולשעה כמעט שום משמעות. המחירים משתנים לעיתים גם 20 פעמים ביום, בהתאם לביקוש, חיפושים אזוריים ודפוסי רכישה, כך שאין יתרון ממשי דווקא ליום שלישי.
2. שימוש במצב גלישה אנונימי
אחת האגדות האורבניות הבולטות בחיפוש טיסות הייתה ההנחה שצריך לגלוש במצב 'אינקוגניטו'. הרעיון היה שהחברות עוקבות אחרי החיפושים שלך ומעלות את המחיר בהתאם. בפועל, מחקרים והצהרות של חברות תעופה וספקי מנועי חיפוש הפריכו את המיתוס הזה. המחיר שאתה רואה מושפע מדברים כמו מיקום, תזמון וחוקים של ההיצע והביקוש ולא מהקוקיז שלך.
3. המתנה לרגע האחרון
בעבר, חובבי ספונטניות נהגו להמר: לחכות עד הרגע האחרון, ולקוות שמחיר הטיסה יירד. שיטה זו אכן עבדה לעיתים בעיקר בטיסות שיצאו חצי ריקות. כיום, בזכות ניהול מלאי מדויק יותר, החברות ממלאות את הטיסות באמצעות מכירה מוקדמת. לעיתים דווקא לקראת מועד ההמראה המחירים מזנקים, במיוחד אם יש ביקוש גבוה או ביקוש עסקי. להמר על דיל של הרגע האחרון זה אולי מרגש אבל כבר לא משתלם.
4. טיסות עם עצירות מיותרות
אחת הדרכים בעבר להוזיל עלויות הייתה לחפש מסלולים מורכבים כמו טיסה דרך יעד ביניים שונה לחלוטין או מסלול עוקף ארוך. לפעמים זה היה באמת זול יותר. כיום, חברות רבות מודעות לניסיון הזה ומחייבות את הלקוח במחיר גבוה יותר אם הוא מנסה לעקוף את המערכת או להשתמש רק בחלק מהכרטיס. בנוסף, זמן ההמתנה הארוך בשדות תעופה והעלייה במחירי שירותים נלווים הופכים את השיטה לפחות משתלמת.
5. הזמנה באתרים לא מוכרים ממדינות אחרות
חלק מהנוסעים נהגו להשתמש באתרים בינלאומיים או גרסאות מקומיות של אתרים ממדינות זרות כדי למצוא מחיר זול יותר לאותה טיסה. בעבר השיטה הזו עבדה – בעיקר כששערי החליפין שיחקו לטובתך. אבל כיום, חברות תעופה רבות בודקות את כתובת ה-IP שלך ומתאימות את המחיר בהתאם. כמו כן, המחירים מוצגים לרוב בהתאם לחוקי המס המקומיים, ויכולים לכלול חיובים נסתרים בסיום ההזמנה. הסיכון בהזמנה מאתר לא מוכר כבר לא מצדיק את החיסכון.
6. הזמנה של כרטיס הלוך ושוב במקום כיוון אחד
בעבר, רכישת טיסה הלוך ושוב הייתה כמעט תמיד משתלמת יותר מטיסה בכיוון אחד בלבד. זו הייתה שיטה קלאסית לאלו שרצו לטוס לכיוון אחד, אבל שילמו על שני הכיוונים כדי לקבל מחיר טוב יותר. כיום, רבות מהחברות מציעות תמחור גמיש, במיוחד בקרב חברות לואו-קוסט. אין יותר תמריץ להזמין הלוך ושוב רק בשביל להוזיל את המחיר, והחברות מודעות לניסיון לבטל חלק מהטיסה ולעיתים אף גובות קנסות או מבטלות את שאר הכרטיס.
7. שימוש במנועי חיפוש קטנים ולא מוכרים
פעם היה ניתן למצוא מציאות במנועי חיפוש קטנים או נישתיים, שלעיתים היו מגלים טיסות שמנועים גדולים פספסו. אלא שכיום, בזכות השילוב של טכנולוגיית API פתוחה וגישה אוניברסלית לנתוני טיסות, רוב המנועים מושכים את אותם נתונים. ההבדל המשמעותי הוא בשירות, בעמלת הסוכן או בתנאי הביטול ולא במחיר. אם מצאת מחיר "זול מדי" באתר לא מוכר, כדאי לבדוק האם מדובר באשליה או בהצעה לגיטימית.
8. שינוי יעד הטיסה לנמל קרוב
שיטה נוספת הייתה להזמין טיסה ליעד קרוב למשל לעיר שכנה או שדה תעופה קטן, ואז להשלים את הדרך ברכבת או רכב. במקרים מסוימים זה עבד, במיוחד באירופה. אך כיום, ההפרש במחיר לרוב אינו מצדיק את המאמץ, במיוחד עם עליית מחירי התחבורה המקומית, עמלות נסתרות על כבודה ועלות הזמן. בנוסף, חווית הנסיעה נפגעת לעיתים, במיוחד עבור משפחות עם ילדים או מטיילים עם ציוד כבד.
9. שימוש באתרים של סוכנויות נסיעות זרות כדי למצוא 'טעות מחיר'
בעבר, נוסעים מתקדמים היו מחפשים טיסות דרך אתרים של סוכנויות זרות, במיוחד באסיה או במזרח אירופה, כדי למצוא טעות במחיר כרטיס שנמכר בפער עצום מהמחיר המקורי עקב שגיאה טכנית או תמחור מקומי. לעיתים זה באמת עבד, וכרטיס במחיר של מאות דולרים היה נמכר בכמה עשרות בלבד. אך כיום, מערכות התמחור הרבה יותר מדויקות, מרבית הטעויות מתוקנות תוך דקות, ורוב החברות שומרות לעצמן את הזכות לבטל כרטיסים שנמכרו במחיר שגוי. הסיכוי למצוא טעות כזו, וגם שהכרטיס יאושר בפועל, הפך מזערי. מי שמנסה להסתמך על כך עלול להישאר בלי טיסה ובלי החזר.
10. שימוש בפערי מטבעות ושערים
בעבר, חלק מהנוסעים היו מנצלים את פערי המטבעות ומחפשים כרטיסים ממדינות שבהן המטבע חלש מה שגרם למחיר להיות זול יותר במונחי שקל או דולר. כיום, חברות רבות מתמחרות את הכרטיסים לפי מטבע עוגן קבוע, לא לפי המדינה שבה הוזמן הכרטיס. גם שערי ההמרה בבנקים ובחברות האשראי הופכים את הרווח הקטן ללא רלוונטי. יתרה מכך, ניסיונות לשנות מיקום כדי לשלם במטבע זר עלולים לעורר סימון אבטחה או בעיות בכרטוס.
אז מה כן עובד היום?
העולם משתנה, וגם החיפוש אחר טיסות חייב להתעדכן. במקום לחפש טריקים שנשענים על העבר, מומלץ להתמקד בכלים חכמים, השוואות בזמן אמת. מנוע כמו אקספלורר מאפשר חיפוש נוח ומעודכן לפי זמינות, מחירים, שעות נוחות ופריסת חברות תעופה וכל זה בממשק אחד. זה הזמן להתקדם מחוכמות ישנות ולבחור בשיטות שמתאימות לעידן הדיגיטלי של 2025.